ექსპრესიონისტულ დრამებში და ნოველებში არ გვაქვს რეალურად არსებული
ადგილები, სწორედ ეს არის აბსტრაგირება. მომხდარს ხშირად არ აქვს შეხება ისტორიულ
მოვლენებთან, იგი არ ასახავს ისტორიულ ყოფას. ხშირია დიქოტომიური კონსტრუქციების
გამოყენება: „მამა და შვილი“, „მასა და ინდივიდი“, „სულიერება და ბიურგერული
ცნობიერება“ და ა.შ. გმირებს ხშირად არ აქვთ სახელები და პერსონალური დახასიათება:
„შვილი“, „მამა“, „მეგობარი“, „დედა“, „ქალი“, „და“, „გოგონა“, „ექვსი კრიტიკოსი“
და ა.შ. თუკი გმირებს აქვთ კონკრეტული სახელები, ეს იმას ნიშნავს, რომ ისინი გამოხატავენ
ტიპიურ მენტალიტეტს. საყურადღებოა, რომ ექსპრესიონისტული დრამების გმირებს ნიღაბი
ეკეთათ, როგორც საზოგადოებრივი არსებობის შენიღბვის სიმბოლური გამოხატულება.
ნიღაბი გულისხმობს პერსონაჟის დეპერსონიზაციას. გმირი კონცეპტუალური
აბსტრაგირების წყალობით გადალახავს სამყაროს რეალობას. ექსპრესიონისტი ავტორები
მიიჩნევენ, რომ რეალობა მათ უნდა შექმნან. კაზიმირ ედშმიდი წერდა: „რეალობა ჩვენგან უნდა შეიქმნას... მან უნდა
აირეკლოს სამყაროს სურათი წმინდად და გაუყალბებლად. რეალობა არის მხოლოდ ჩვენში“. შინაგანად განცდის საშუალებით
უნდა მოხდეს ხელოვნებასთან დაახლოება. „ხელოვანი
არის ხელი, რომელიც ყოველი ღილაკით ადამიანის სულზე ვიბრირებს.“ მკითხველსა და ავტორს შორის ხდება ემოციათა გაცვლა-გამოცვლა. ემოციური
ფონის წამოსაწევად მნიშვნელოვანია ჰიპერბოლა, აპოსტროფები, ელიფსები, აქვეა
სიმახინჯის ესთეტიკა. ექსპრესიონიზმი უბრუნდება წინარე ენობრივ ფორმებს,
როგორც აფექტური მდგომარეობის გამომხატველს. ექსპრესიონისტულ ლიტერატურაში
ნაჩვენებია აგრეთვე ტანჯვები, ვნებები, ადამიანური შიში, სასოწარკვეთა- ეს არის
ეგრეთწოდებული ლიტერატურული ფსიქოპათოგრაფია. ტკივილების და შიშის ესთეტიკური
გამოხატვა ხდება ყვირილით.
ექსპრესიონისტი დრამატურგები იშვიათად აძლევენ თავიანთ ნაწარმოებს
ტრადიციული დრამისთვის დამახასიათებელ ფორმებს. ექსპრესიონისტული დრამის ოთხი ტიპი
არსებობს:
1.
გამოცხადების დრამა (Verkündigungs Drama )
2. ადგილმონაცვლე
დრამა (Stationendrama)
3.
პროტაგონისტული, პერსონაჟისეული დრამა. (Protagonist Drama)
4.
გარდასახვის დრამა (Wandlungs Drama)
ტერმინი
პროტაგონისტული დრამა აჩვენებს, რომ დრამაში არ არის ნათელი მოწინააღმდეგე (როგორც
ეს კლასიკურ დრამებშია). პროტაგონისტი არის დისოცირებული „მე“, ვისაც მთელი
მსოფლიო უპირისპირდება, ამ ბრძოლაში კი ის მეტამორფოზას განიცდის. იშვიათად არის
რეალური დიალოგი, პერსონაჟები საუბრობენ წარსულში, ამით დაკარგულია დრამატული
ინტენსივობა. მიმდინარე მოვლენის სიმძაფრე არ განიხილება დიალოგებში. ხშირად
დრამები მონოლოგის პრინციპით არის აგებული, მოქმედება კი სხვადასხვა ადგილას
წარმოებს.
ექსპრესიონისტული დრამების უმრავლესობა თავდაპირველად იდგმებოდა საიდუმლოდ,
დახურულ ადგილებში, მათი მეამბოხური სულისკვეთების და პირველი მსოფლიო ომის დროინდელი ცენზურის გამო. ომის შემდგომ
ექსპრესიონისტული მსოფლმხედველობა აიტაცეს და შესაბამისად, ამ ტიპის დრამებიც
პოპულარული გახდა. ექსპრესიონისტული დრამებიდან აღსანიშნავია ვასილ კანდინსკის
„ყვითელი ჰანგი“ („Der gelbe Klang“), რომელიც აბსტრაქტული ხელოვნების უმაღლეს
ნიმუშად შეიძლება ჩაითვალოს. აქ გვაქვს გამომხატველობითი საშუალებების
მრავალფეროვნება: მუსიკალური ჟღერადობა, გეომეტრიული ფორმების, ხაზების და
ფერების მრავალფეროვნება. ცისფერ ფონზე, სცენის შუაში დგას ყვითელი ბუმბერაზი,
თეთრი, გაურკვეველი სახით და დიდი, მრგვალი შავი თვალებით. ის ორივე მკლავს
სხეულის გასწვრივ ნელა ათავსებს ( ხელის ზედაპირი ქვევით აქვს მიმართული) და
იზრდება სიმაღლეში. იმ მომენტში, როცა სიმაღლით სცენას გაუსწრებს და მისი ფიგურა
ჯვარს დაემგვანება, უეცრად ბნელდება. სცენაზე მიმდინარე პროცესები მუსიკით არის
გამოხატული. გოლიათის მიმიკა და მოქცევები ადამიანური ჟესტებისაგან
განსხვავდება, ისინი გაუგებარია. საცეკვაო მოძრაობები ჯვარცმის სცენებს იმეორებს
და მნიშვნელოვანი პროცესების უეცარ დასასრულს აღნიშნავს.
ექსპრესიონისტულ ნაწარმოებს ახასიათებთ შოკისმომგვრელი, შემაცბუნებელი
აბსტრაქცია. აბსტრაქციის ტექნიკას ფაქტების მიღმა გავყევართ, ეს იწვევს
მოვლენათა სინამდვილისგან დისტანცირებას.
გეორგ კაიზერის (1878-1945) დრამებში ამგვარი აბსტრაქტულობით
არის გამოხატული სოციალური რუტინა, უაზრობა, გმირების ავტომატური, გაუცნობიერებელი
ქმედებები. კაიზერისეული აბსტრაქციონიზმი კრიტიკული პათოსით, აზრით ივსება,
რომლის ამოკითხვაც მაშინ იქნება
შესაძლებელი, თუკი მეტაფიზიკურ ფონს გავითვალისწინებთ. განვიხილოთ
ნაწყვეტი ერთ-ერთი მისი დრამიდან:
„ ქალი მოდის დედასთან. ჩვენ
დღეს კოტლეტები გვაქვს.
დედა. ახლა წვავ?
ქალი. კიდევ
არის დრო. ჯერ კიდევ არ არის შუადღე.
პირველი ქალიშვილი. სულაც
არ არის ჯერ შუადღე.
ქალი. არა,
სულაც არ არის ჯერ შუადღე.
დედა. როცა
ის მოვა, იქნება შუადღე.
ქალი. ის
ჯერაც არ მოსულა.
პირველი ქალიშვილი. როცა
მამა მოდის, არის შუადღე.
ქალი. კი.
ერთი შეხედვით, რუტინული სიტუაციის მიღმა
გლობალური პრობლემაა გადმოცემული. პერსონაჟები სიტყვაძუნწნი არიან, გაუცხოებულნი,
რაც მათი დიალოგებიდანაც ჩანს. „ის“ რომელსაც ელოდებიან , შესაძლოა იყოს მხსნელი,
მესია. ადამიანები ცდილობენ ეგზისტენციალური კრიზისების დაძლევას და ეძებენ
მხსნელს.
No comments:
Post a Comment