Tuesday, October 25, 2016

გერმანული ექსპრესიონიზმის პოეტიკური მახასიათებლები (ლირიკა)





ექსპრესიონისტი შემოქმედები ქმნიან ახალ პოეტურ სტილს, რომელიც უკეთ წარმო­აჩენს განცდების, შეგრძნებების გამომხატველ ხელოვნებას, ექსპრესიას.
„ექსპრესიონიზმი არის ლირიკული ძალმოსილება, დრამატული ჟინი და არა ეპი­კური სვლა“- ამ ფრაზით ალბერტ ზორგელი ექსპრესიონისტული ლირიკის და დრამის უპი­რატესობას აშკარას ხდის და უარყოფს რომანის ჟანრს. მკვეთრად შეიცვალა ენო­ბ­რივი სტილი: უკუგდებულ იქნა არტიკლები, განსაზღვრებები. გვაქვს ელიფსური წინა­და­დებები, არსებითი სახელების ჩამომწკრივების ტექნიკა. ექსპრესიონისტული ხელოვ­ნება მაქსიმალურად ათავისუფლებს წინადადებას სინტაქსური წესებისგან. წინადადე­ბე­ბი ვიწროვდება მანამ , სანამ მნიშვნელოვანი სიტყვები არ დარჩება. საილუსტრაციოდ მო­ვიყვანოთ ექსპრესიონისტი თეორეტიკოსის, ლოთარ შრაიერის მაგალითი: „Die Bäume und die Blumen blühen“ („ხეები და ყვავილები ჰყვავის“). შემდეგ უფრო მოკლდება წი­ნა­დადება: „Bäume und Blumen blühen“, ამის შემდგომ მხოლობით რიცხვშია გადაყ­ვა­ნილი არსებითი სახელები: „Baum und Blume blüht“. ამის შემდგომ წინადადება გრამატი­კუ­ლი კანონებისაგან თავისუფლდება : „Baum blüht blüht Blume “ ავტორი კონცენტრი­რე­ბუ­ლია სიტყვაზე „blüht“.
ექსპრესიონისტული პოეტიკური წესები, სიტყვების გრამატიკული წესებისაგან გან­თა­ვი­სუ­ფ­ლება და სიჩქარის გამოხატვა, სათავეს იღებს მარინეტის ფუტურისტული მა­ნი­ფე­ს­ტიდან, რომელიც ხელოვნებაში გაბატონებული წესებისაგან მაქსიმალურ განთა­ვი­სუ­ფ­ლებას გულისხმობს. აქ სიტყვის შინაარსზე მეტად მნიშვნელოვანია მისი ჟღერა­დობა, აკუსტიკა, რიტმი, მაღალი ტონალობა. გვაქვს აბსტრაგირების ტენდენცია.  მოვ­ლე­ნე­ბი პროტაგონისტის ცნობიერებიდან არის დანახული- გვაქვს თხრობის „შიდაპერ­ს­პექტივა“. ასევე მოცემულია ქრონოტოპული მრავალმხრივობა- პერსონაჟები მოქმედე­ბენ და გადაადგილდებიან როგორც რეალურ, ისე არარეალურ დრო-სივრცეში. შესაბა­მი­­სად, ამბავი, რომელიც მოთხრობილია, ძირითადად ვითარდება პერსონაჟის ცნობიე­რე­ბის ფარგლებში და არა გარე სამყაროში.
გერმა­ნულმა ექსპრესიონისტულმა ლირიკამ თავისი წვლილი შეიტანა ახალი ენობ­რი­ვი სტილის ჩამოყალიბებაში. ლირიკაზე, მის სტილზე გავლენა იქონია კურტ პინტიე­რის 1919 წელს გამოცემულმა ანთოლოგიამ  „ექსპრესიონისტული ლექსები“. ადრეული ექ­სპრესიონიზმის დომინანტი ჟანრი იყო ლირიკა. აქ აღსანიშნავია რითმებისა და სტრო­ფების სიმარტივე და ტრადიციონალიზმი. ტრადიციული ფორმის მიღმა არის გან­ს­ხვა­ვებული თემატიკა, სურათები. ძველი ფორმების მეშვეობით არის გადმოცემული  სი­ახლე, ტრადიციული ფორმებით გადმოცემულია არატრადიციული ხედვა. პაულ ცე­ხი და თეოდორ დობლერი უპირატესობას სონეტებს ანიჭებდნენ. იწერებოდა ოდები, ჰი­მ­ნები, ურითმო, ე.წ. „თეთრი ლექსები.“ ექსპრესიონისტულ ლირიკაში ლირიკული „მე“ უკუგდებულია, იშვიათად არის გამომჟღავნებული (ლასკერ-შულერის პოეზიაში) , ან ემფატიკური „wir“/ „ჩვენ“-ით არის ჩანაცვლებული (ლოტცი, ვერფელი). ექსპრესიო­ნი­სტი პოეტები იყენებენ სიმბოლოებს, მეტაფორებს და ნეოლოგიზმებს, მჟღერ, მუსიკა­ლურ ფორმებს. გამოთქმის ლაკონურობა და ფრაზის სიმკვეთრე აძლიერებს ექსპრესიას, გა­ნცდილის გამოხატვას. 
იაკობ ვან ჰოდისის ლექსში „Weltende“ („სამყაროს აღსასრული“) გვაქვს კადრირების პრი­­ნციპი, ყოველი სტრიქონი არის ცალკეული კადრი, სურათები ლოგიკური ბმულო­ბის გარეშეა ერთმანეთთან დაკავშირებული: გაზეთში ერთმანეთის გვერდით წერია სხვა­დასხვა ცნობები კატასტროფების, ვირუსების შესახებ; გვაქვს სხვადასხვა ემოციური ფონი:
Weltende
Dem Bürger fliegt vom spitzen Kopf der Hut,
in allen Lüften hallt es wie Geschrei.
Dachdecker stürzen ab und gehen entzwei,
und an den Küsten-liest man-steigt die Flut.
Der Sturm ist da, die wilden Meere hupfen
an Land, um dicke Dämme zu zerdrücken.
Die meisten Menschen haben einen Schnupfen.
Die Eisenbahnen fallen von denBrücken.

ლექსში ავტორი და ლირიკული გმირი არ არის გაიგივებული. მოჩვენებითი ბიურ­გე­რუ­ლი წესრიგი ირღვევა. მანქანურ-ტექნიკური ცივილიზაცია საერთო ჯამში არარაო­ბაა, იგი განწირულია; ამრიგად, ლექსის სარკაზმი მიმართულია მოდერნისტულ ცხოვ­რე­ბის სტილზე. ცრუ, არასტაბილური, აბსურდული სამყაროს იდეური აღსასრული უხა­რია განს მდგომ ლირიკულ გმირს.
ავგუსტ შტრამის (1874-1915) ლექსში „ომის ველი“ ვხვდებით სიტყვაწარმოებისა და ნეო­ლო­გიზმების მაგალითებს.

Kampfflur                                                    
Glotzenschrecke Augen                              
brocken wühles Feld                                   
Auf und nieder                                           
Nieder und auf                                           
Brandet                                                      
Sonne 
Steinet Sonne                                          
Und                                                          
Verbrandet.
          
აქ ერთი შეხედვით დარღვეულია პოეტიკის წესები, წინადადების ნაწილების შინა­არ­სობრივი თავსებადობა. გვაქვს ნეოლოგიზმები- Steinet, ავტორი მას აწარმოებს სიტ­ყვი­სგან „Stein“( Stein-ქვა; steinet-ქვავდება).
აქ ნაჩვენებია შეშინებული ადამიანი, რომელიც წაშლილი მზერით ომის ველს შეს­ც­ქერის. იგია ჯარისკაცი, რომელიც თავის დამთრგუნველ ყოფას აღწერს. ეს საომარი ვი­თა­რება აღიქმება შინაგან, ცნობიერებით სიბრტყეში. ლექსში მზის ჩასვლის სურათი პო­ე­ტუ­რად, რიტმული ფორმებით არის ნაჩვენები, რაც ლექსს მუსიკალურობას მატებს.
ტე­ქსტში ავტორი საერთოდ არ ჩანს, თუმცა იგი მთელი სიმძაფრით აჩვენებს მის მტანჯველ, მწარე საომარ გამოცდილებას. 
შტრამი უპირისპირდება პოზიტივისტურ მიდგომას, რომლის მიხედვითაც თითქოს ყო­ფი­ე­რე­ბის ახსნა მიზეზ-შედეგობრივი მიდგომით შეიძლებოდეს. მის სიმბოლიზე­ბულ ლექსში „Urtod“  („პირველსიკვდილი“) კონვენციონალური, ნორმატიული ენა უკუ­გ­დე­ბულია და წინ არის წამოწეული ექსპრესიონისტული ძალა, რაც ამ შემთხვევაში ს­ი­ტყვების გამეორებით და ჟღერადობების მსგავსებით ხორციელდება. ეს ყველაფერი კი მი­ზნად ისახავს სიტყვების ყოველდღიური მნიშვნელობებისაგან განთავისუფლებას. ერთ და ორ მარცვლიან სიტყვათა  გაცვლა-გამოცვლა ქმნის დინამიკას. აქ სიკვდილი გა­გე­ბუ­ლია, როგორც დამოუკიდებელი ყოფის დასასრული, შეუქცევადი გახრწნის პრო­ცესი:
Urtod
Raum
Zeit
Raum
Wegen
Regen
Richten
Raum
Zeit
Raum
Dehnen
Einen
Mehren
Raum
Zeit
Raum
Kehren
Wehren
Recken
Raum
Zeit
Raum
Ringen
Werfen
Würgen
Raum
Zeit
Raum
Fallen
Sinken
Stürzen
Raum
Zeit
Raum
Wirbeln
Raum
Zeit
Raum
Wirren
Raum
Zeit
Raum
Flirren
Raum
Zeit
Raum
Irren
Nichts.                                                                                                  ლექსში არის აბსტრაქტული დრო და სივრცე, არ გვაქვს კონკრეტიზაცია. ბოლო სიტყვა „არარა“  ააშკარავებს სამყაროს აღსასრულის, აპოკალიფსისის იდეას.
ექსპრესიონიზმი რეაგირებს ცხოვრების დინამიზმზე, მას სურს ინერტული წესრიგი­საგან ადამიანის განთავისუფლება. ექსპრესიონისტული სტილისთვის მნიშვნელოვანია სი­სწრაფე, ერთდროულობა, შინაგანი ხედვის უმაღლესი დაძაბულობა.  ექ­ს­პრესიონისტულ ლექსებში უპირატესობა ენიჭება პარატაქსულ წყობას, ანუ წინადა­დე­ბა­თა თანწყობას, რომელიც ხელს უწყობს წინადადებათა სემანტიკურ არაკორდინი­რე­ბუ­ლობას. ამ სტრუქტურას კარგად აჩვენებს ლიხტენშტაინის ლექსი „Die Dämmerung“ („ბინდი“)  და თრაქლის „Musik im Mirabell“  („მუსიკა მირაბელში“).
Die Dämmerung      
An einem Fenster klebt ein fetter Mann.
Ein Jüngling will ein weiches Weib besuchen.
Ein grauer Clown zieht sich die Stiefel an.
Ein Kinderwagen schreit und Hunde fluchten.

Musik im Mirabell
Ein weißer Fremdling tritt ins Haus.
Ein Hund stürzt durch verfallene Gänge.
Die Magd löscht eine Lampe aus,
Das Ohr hört nachts Sonatenklänge.

      ამ ლექსებში არცერთი წინადადება არ არის წინა წინადადების ნაწილი, მათში რომ ჩა­გ­ვე­მატებინა სიტყვა „Während“ (მანამ სანამ, განმავლობაში) და მისით დაწყებულიყო თხრობა, უფრო ცხად სურათს მივიღებდით, უფრო ლოგიკურს: Während die Magd eine Lampe auslöscht, hört das Ohr nachts Sonatenklänge ( მანამ, სანამ დამლაგებელი ნათურას აქრობს, ყურები უსმენენ ღამის სონატებს). სხვა მხრივ წინადადებების მწკრივი არის თვითნებური, მათ არ აქვთ არც დროითი და არც მიზეზობრივი კავშირი. პარატაქსის ეფექტი თხრობას, მის თანმიმდევრულობას და აზრობრივ წესრიგს ანადგურებს. ეს  კი ქმნის აკუსტიკურ პოეზიას. 
ექსპრესიონისტულ ლირიკაში გვაქვს სიმახინჯის ესთეტიკა. დისჰარმონია, პა­თო­ლო­გიები აქ გროტესკულად არის ნაჩვენები. მნიშვნელოვანია, ამ მხრივ, გოტფრიდ ბე­ნის ლექსი „Schöne Jugend“ („ლამაზი ახალგაზრდობა“):

Schöne Jugend
Der Mund eines Mädchens,
das lange im Schilf gelegen hatte,
sah so angeknabbert aus.
Als man die Brust aufbrach,
war die Speiseröhre so löcherig.
Schließlich in einer Laube unter dem Zwerchfell
fand man ein Nest von jungen Ratten.

    სიმახინჯის ესთეტიკა ცდილობს აღმოაჩინოს ზედაპირისგან დაფარული ჭუჭყიანი სი­
ნა­­მდვილე. აქ წამყვანია ადამიანის და სამყაროს მშვენიერების დეილუზია. ეს არის       

ლი­ტე­­რატურის ანტიესთეტიკური ფუნქცია. ადამიანი გამადიდებელი შუშით არის დანა­
ხუ­ლი. გვაქვს შიშის და სიძულვილის გამომწვევი გროტესკული სურათები, რაც მკითხ­
ვე­ლი­სთვის შოკისმომგვრელია. ბენის ამ ლექსში გროტესკულია გოგონას ღიმილი და
პი­რი­დან ვირთხების ბუდის გამოჩენა. ნაჩვენებია საზღვარი მხეცურსა და ადამიანურ
ბუ­ნებას, მკვდარ და ცოცხალ სხეულს შორის. 
ექსპრესიონისტული ლირიკის მახასიათებლებია პოეტური სინტაქსის რღვევა, რით­მის უგულებელყოფა; მკვეთრი, მოძრავი რიტმის შემოტანა, ჩამორიგების ტექნიკა: ჩამო­რი­გე­ბუ­ლია ან მხოლოდ არსებითი სახელები, ან ზმნები. ზედსართავი სახელები უგუ­ლე­ბე­ლ­ყოფილია. გვაქვს სხვადასხვა რიტორიკული ტექნიკები: აღმასვლა, სინონიმური სიტყვების აღმავალი დალაგება, სადაც მეორე სინონიმი უფრო მძაფრია, ჰიპერბოლი­ზება, ანტინომიების ხშირი ხმარება, რაც ექსპრესიონისტულ ცვალებად და წინააღმდე­გო­ბრივ განწყობას საუკეთესოდ გამოხატავს. ლექსები არათანმიმდევრული, აზრს მოკ­ლე­ბული სიტყვების ჯაჭვია. ექსპრესიონისტული ლირიკა აბსტრაგირებისკენ, განზოგა­დე­ბი­სკენ ისწრაფვის. მისი მიზანია გამოავლინოს ის მანკიერებებიც, რომელიც ამ ლამა­ზად „შეფუთულ“ სამყაროში არსებობს. ექსპრესიონისტული მესიანისტური ლირიკა აშე­ნებს უტოპიურ, იდეალურ მომავალს, ცდილობს ჩაწვდეს ღვთაებრივ, ტრანსცენდენ­ტურ საწყისებს და მთელი სიმძაფრით ასახავს მოდერნიზების დამანგრეველ შედეგებს.



No comments:

Post a Comment