პირველი მსოფლიო ომის პერიოდში ევროპული ხელოვნება ცვლილებებმა მოიცვა. აღმოცენდა ახალი ავანგარდისტული სახელოვნებო მიმდინარეობები: კუბიზმი (საფრანგეთი), ფუტურიზმი (იტალია), იმაჟიზმი (ინგლისი, ამერიკა), კონსტრუქტივიზმი და სუპრემატიზმი (რუსეთი), ექსპრესიონიზმი (გერმანია), დადაიზმი (შვეიცარია, გერმანია), ყველა ეს მიმდინარეობა პირველად ფერწერაში შემოიჭრა, შემდეგ კი მოიცვა ხელოვნების თითქმის ყველა დარგი : ლიტერატურა, მუსიკა, თეატრი, კინო.
როგორც ცნობილია, მოდერნისტული ხელოვნება ებრძოდა პოზიტივისტურ- მატერიალისტურ
ცნობიერებას, დრომოჭმულ, საყოველთაოდ გაბატონებულ მიმეტურ-რეალისტურ სახელოვნებო
წესებს, ფრაგმენტულ, ქაოსურ სამყაროს და ადამიანის გაუცხოებას. ავანგარდისტული
ხელოვნების, ამ შემთხვევაში გერმანული ექსპრესიონიზმის მთავარი მახასიათებელი იყო იდეალისტური რწმენა
იმისა, რომ სამყაროს, საზოგადოების მეტაფიზიკური მოქცევა მხოლოდ ხელოვნებას
შეეძლო.
ექსპრესიონიზმი მე-20 საუკუნის 10-იან წლებში გერმანიაში აღმოცენდა.
Expressio ლათინური სიტყვაა და გამოხატვას ნიშნავს. ეს ტერმინი პირველად
ფერწერაში გაჩნდა და გამოიყენებოდა კუბისტი და ფაუვისტი მხატვრების ნახატების
დასახასიათებლად. 1911 წელს კი
პუბლიცისტმა კურტ ჰილერმა (1885-1972) ეს ტერმინი ახალბედა ავანგარდისტული
ლიტერატურის აღსანიშნავად გამოიყენა.
ექსპრესიონიზმი გამოხატვის, აბსტრაგირებისაკენ ისწრაფვის. იგი
წარმოადგენს არა სინამდვილეს, არამედ პერსონაჟის მიერ განცდილს, გადატანილს,
უარყოფს ფსიქოლოგიზმს, ტექნიკურ პროგრესს და ამკვიდრებს ახალ ექსპრესიონისტულ
გამოსახველობით ხერხებს.
ექსპრესიონიზმი რთულ და წინააღმდეგობებით აღსავსე ეპოქაში
ჩამოყალიბდა. ეს იყო რადიკალური ისტორიული, სოციალური, პოლიტიკური ცვლილებების
ერა. 1870-71 წლებში პრუსიის მიერ საფრანგეთის დამარცხებამ ხელი შეუწყო ერთიანი
გერმანული სახელმწიფოს ჩამოყალიბებას, გერმანია საბოლოოდ გაერთიანდა. თუმცა
არისტოკრატიულ მმართველ სამხედრო კლასს და მსხვილ ბურჟუებს შორის არსებულმა
მსოფლმხედველობრივმა შეუთავსებლობამ ნიადაგი მოუმზადა შემდგომში
კონფლიქტების გამწვავებას. მრავალეთნიკურ სახელმწიფოში უმცირესობები ( ჩეხები,
პოლონელები, სლოვენიელები) ითხოვდნენ თავიანთი პოლიტიკური და კულტურული უფლებების
დაცვას. ევროპის სახელმწიფოებს შორის პოლიტიკურ-ეკონომიკური და კულტურული დაძაბულობა
გამწვავდა, ამას დაერთო მოუგვარებელი შიდა პრობლემებიც და ნაციონალურ ნიადაგზე
ამოზრდილი კონფლიქტებიც. მთელი მსოფლიო იმპერიალისტურმა მისწრაფებებმა
შეიპყრო. პირველი მსოფლიო ომის დაწყებისთვის ნიადაგი მზადდება. მოსახლეობის და
ინტელექტუალების დიდი ნაწილი ენთუზიაზმით შეეგება ომს, როგორც ახალი წესრიგის
დასაბამს.
მსოფლიო ომის შემდგომ გერმანია გახდა რესპუბლიკური სახელმწიფო, მოხდა
ნოემბრის რევოლუცია, რომლის შემდეგაც სხვადასხვა პოლიტიკური პარტიები წარმოიშვნენ:
ცენტრისტები, სპარტაკისტ-კომუნისტები, უკიდურესი მემარჯვენეები (ჰიტლერის
ფლანგი), რომლებიც სოციალ-დემოკრატიულ მმართველ პარტიას წინააღმდეგობას უწევდნენ,
ეს ყველაფერი კი რესპუბლიკაში დესტაბილიზაციას იწვევდა. ამ ყველაფერს ხელი არ
შეუშლია გერმანიის ეკონომიკურ განვითარებაში. 1848 წლის მერე გერმანია გახდა
მაღალინდუსტრიალური ქვეყანა. მე- 19 საუკუნის 50-60- იან წლებში მასიურად გადადის
მოსახლეობა ქალაქში, სადაც დასაქმების მეტი შანსებია. გერმანია აგრარული სახელმწიფოდან
ინდუსტრიულ სახელმწიფოდ ჩამოყალიბდა. ინდუსტრიალიზაციის პროცესის ნაწილი იყო
ტექნიკური გამოფენები, გაჩნდა სადაზღვევო კომპანიები. ქალაქად მოსახლეობის
რაოდენობის პროცენტული მაჩვენებელი ყოველ წელს საგრძნობლად იზრდებოდა, ამის გამო
ქალაქები გადაიქცა მეტროპოლიებად. შეიცვალა ადამიანის ღირებულებები, ცხოვრების
სტილი: ძველი სატრანსპორტო საშუალებები ჩაააცვლა ავტომობილმა, ტრამვაიმ,
მეტროპოლიტენმა. ქალაქი ხმაურმა მოიცვა, ჰაერი ჭუჭყიანი გამონაბოლქვით
გაიჟღინთა, გაჩნდა ელექტროგანათებები. დრო თითქოს აჩქარდა, ვინაიდან აჩქარდა
ცხოვრების ტემპი. ამ ყველაფერმა ადამიანის სენსორული შთაბეჭდილებების გაღიზიანება
გამოიწვია.
მწერლების ნაწილი აღფრთოვანებით შეხვდა ცვლილებებს, ნაწილმა კი
უარყოფითად აღიქვა. მიუხედავად მათი პოზიციების სხვადასხვაობისა, ფაქტია, რომ
მეტროპოლია უზრუნველყოფს ავტორებს საჭირო ინფრასტრუქტურით: გაზეთები, ჟურნალები,
კინოები, კაფეები, პრესა, გალერეები, ურბანული აუდიტორია მათ განკარგულებაშია.
ქალაქის ინდუსტრიალური განვითარება ხელს უწყობდა ხელოვნების ცენტრების შენებას,
ჩნდებოდა ახალი გამოცემლბები; ქალაქში მცხოვრებ ადამიანს შეეძლო განევითარებინა
ინტელექტი. (Bogner 2005: 50)
მაშასადამე, ექსპრესიონიზმის, როგორც სახელოვნებო მოძრაობის წარმოშობა
მჭიდროდ უკავშირდება დიდი ქალაქის განვითარებას, იგი რეაგირებს ქალაქზე, ქალაქური
ცხოვრების სტილზე. ამრიგად, ექსპრესიონისტული მოძრაობის ცენტრები იყო : ბერლინი,
ლაიფციგი, პრაღა, ვენა, ციურიხი. ხელოვანები ცდილობდნენ თავიანთი შემოქმედების
ფართო მასებისათვის გაცნობას. კინოსტილმა გადმოინაცლა ლიტერატურაშიც, შეიქმნა
ახალი დრამატული ჟანრი- რადიოპიესა. კულტურა და ხელოვნება გახდა პოლიტიზებული;
შემოქმედებზე და მათ მსოფლმხედველობაზე გავლენას ახდენდნენ სხვადასხვა პოლიტიკური
პარტიები: კომუნისტური, ფაშისტური, ნაციონალისტური და ა.შ. ნაწილი მწერლებისა კი
გაურბოდა პოლიტიკურ გავლენებს და იძულებით ემიგრაციაში მიდიოდა, ამყარებდნენ
კონტაქტებს უცხოელ ხელოვანებთან. მოხდა კულტურის გლობალიზაცია.
ინტელექტუალები, ხელოვანები, სტუდენტები ცდილობენ შექმნან კონცეფტები,
თუ როგორი უნდა იყოს ახალი ყოფა. მათ მიზნად დაისახეს სხვადასხვა თეოსოფიური მოდელების
განვითარებაში შეეტანათ წვლილი. გაჩნდა ქალთა მოძრაობები, ანარქისტული,
ოკულტისტური, სპირიტისტული საზოგადოებები, თავისუფალი ეკლესიები, სექტები - ყველაფერი
ეს უკავშირდება ბიურგერული ტრადიციებისგან, დომინანტური მატერიალისტური
სამყაროდან გამოყოფის სურვილს. (Bogner 2005: 55)
თანამედროვე, ტექნოკრატიული ცივილიზაცია სპობს ადამიანის სულიერებას,
ადამიანი გაუცხოვდა, დაკარგა ინდივიდუალურობა, დეგრადირდა. ხსნა კი ბიურგერული,
მატერიალისტური ცნობიერების, მოჩვენებითი წესრიგის განადგურებაშია. ახალ სამყაროს
ახასიათებს კოპლექსურობა, ტემპი, არასტაბილურობა, ფრაგმენტაცია. ამ ქაოსური სამყაროს
აღსაწერად კი ტრადიციული, მოძველებული სახელოვნებო წესები არ გამოდგებოდა. ახალი
სტილი იყენებდა უწესრგო, ულოგიკო წინადადებებს, ფოტოკოლაჟის და მონტაჟის ტექნიკას.
შესამჩნევია გრამატიკული კონსტრუქციების, სინტაქსის რღვევა, ვინაიდან ქაოსურობის
ასახვას ქაოსური ენა სჭირდება.
ექსპრესიონიზმი უარს ამბობს ფსიქოლოგიზებულ ადამიანზე, აქ არ გვაქვს
ინდივიდები, თავიანთი იდივიდუალური ხასიათებით, არამედ კრებითი, განზოგადებული
სახეები. ბიურგერული ცნობიერება განწირულია, მას ბოლო მოეღება, ამიტომ არის
ხშირი ექსპრესიონისტულ ხელოვნებაში აპოკალიფსური მომენტები. პროტესტის და ძველი
ყოფის განადგურების სურვილიდან იბადება უტოპიური წარმოდგენა ახალ ქვეყანაზე, რომლის
მახარობელი და წინასწარმეტყველი პოეტი უნდა იყოს. ახალ ქვეყანაზე თვითდამკვიდრებისათვის
უნდა მოხდეს ძველი ადამიანის ახალი ადამიანით ჩანაცვლება. ამიტომაც, ცვლილება,
ანუ მეტამორფოზა ("Wandlung") არის ექსპრესიონიზმის ძირითადი თემა.
ტექნიკურმა პროგრესმა, ქალაქის ინდუსტრიალურ-ეკონომიკურმა განვითარებამ
გამოიწვია ძირეული საზოგადოებრივი ცვლილებები. ადამიანმა დაკარგა სამყაროს მეტაფიზიკური
არსის შეგრძნების უნარი. ექსპრესიონისტები აკრიტიკებენ, ეწინააღმდეგებიან
ცვალებად სამყაროს და წვლილი შეაქვთ ადამიანის შინაგან განახლებაში. ისინი უღრმავდებიან
ადამიანის ქვეცნობიერს და თავს ესხმიან რაციონალიზმს, მეცნიერულ ეიფორიას,
პროგრესულ აზროვნებას, ტექნიკურ უსაფრთხოებას, მომხმარებლურ საზოგადოებას.
ადამიანის მეტაფიზიკური რაობა პრობლემის წინაშე დადგა. მეცნიერების განვითარებამ
ჩაახშო სამყაროს შეცნობის ინტუიციური უნარი. ადამიანი გახდა სამსახურის, პროფესიის, ადმინისტრაციული საქმეების მონა,
ეგრეთწოდებული ბიურგერი.
მაშასადამე, ექსპრესიოიზმი შეიძლება განვსაზღვროთ, როგორც
მოდერნიზაციის პროცესების კრიტიკა.
დიდი, ხმაურიანი ქალაქის შედეგია უმიზნო, ორიენტირდაკარგული ადამიანი,
რომელიც განიცდის სულიერ კრიზისს. გაუცხოებაა სულის, გონის ადამიანსა და ბიურგერულ
ცხოვრების სტილს შორის. ამ გაუცხოების შედეგად წარმოიქმნება კონფლიქტი ჰუმანისტ, სულიერ ინტერესებზე ორიენტირებულ
შემოქმედსა და დეჰუმანიზებულ, ინდიფერენტულ ბიურგერს შორის. (Krause 2008:69)
ეს კონფლიქტი შეიძლება შეფასდეს , როგორც ბრძოლა მამებისა და შვილების
თაობებს შორის, მათი ღირებულებების ურთიერთდაპირისპირების გამო. ექსპრესიონისტი
მწერლების უმრავლესობა ბიურგერული ოჯახებიდან იყვნენ, სწორედ მათმა მამებმა შეიტანეს
წვლილი საფრანგეთზე გერმანიის გამარჯვებაში, გერმანიის გაერთიანებაში, ქვეყნის
სწრაფ ეკონომიკურ- ინდუსტრიალურ განვითარებაში. მიუხედავად მათი ღვაწლმოსილობისა
და გავლენისა, ახალგაზრდები მიიჩნევდნენ, რომ ამ ყველაფრის მიღმა ძველმოდური
მენტალიტეტი იმალება, "მამების" თაობისთვის მთავარია კანონი, სახელმწიფოს
წინაშე ვალდებულებები. იგი ორიენტირებულია მხოლოდ მატერიალური დოვლათის
დაგროვებაზე, კომფორტზე, მისთვის მიუღებელია სულიერი სწრაფვები: ხელოვნება,
ღმერთი. ამგვარ ბიურგერულ წესრიგთან დაპირისპირება მამათა თაობისთვის უზნეობას
უტოლდება.
ექსპრესიონისტები ქმნიდნენ სხვადასხვა ლიტერატურულ ჯგუფებს, სადაც
ახალგაზრდა ხელოვანები ხვდებოდნენ ერთმანეთს და საკუთარ შემოქმედებას,
ფილოსოფიურ ხედვას აცნობდნენ. 1909 წელს, ადრეული ექსპრესიონიზმის მნიშვნელოვანმა
ფიგურამ, კურტ ჰილერმა ბერლინში დააარსა "ახალი კლუბი" ("Neuen
club"), რომლის წევრები იყვნენ: იაკობ ვან ჰოდისი, გეორგ ჰაიმი, ერნსტ
ბლასი. გამოიცემოდა მრავალი ექსპრესიონისტული გაზეთი, ჟურნალი, რომელთაგან
აღსანიშნავია 1910 წელს, ჰერვარტ ვალდენის მიერ დაარსებული "შტურმი" ("der
Sturm"), ფრანც პფემფერტის "აქციონი" ("Aktion"), სადაც
აქტიურად ბეჭდავდნენ ავტორიტეტული ექსპრესიონისტი მწერლების, გოტფრიდ ბენის,
კარლ აინშტაინის, გეორგ ჰაიმის თხზულებებს. 1916 წლამდე შვეიცარიაში გამოიცემოდა
"თეთრი ფურცლები" ("die weißen Blätter"), რომელთანაც
თანამშრომლობდნენ გოტრფიდ ბენი, კარლ
აინშტაინი, ფრანც ვერფელი, პაულ ცეხი. დაჯგუფებებს ქმნიდნენ ექსპრესიონისტი
მხატვრებიც. ცნობილი იყო მიუნხენში დაარსებული "ლურჯი მხედარი"
("der blaue Reiter"), რომლის წევრები იყვნენ ვასილ კანდინსკი, ფრანც მარკი,
ავგუსტ მაკი, და "ხიდი" ("die Brücke"), წევრები: ერნსტ
ლუდვიგ კირხნერი, კარლ შმიდტ-როთლუფი, ემილ ნოლდე. (Sörensen 2002:183)
ექსპრესიონისტულ მსოფლმხედველობაზე გავლენა იქონიეს უდიდესმა ფილოსოფოსებმა. ამ
მიმდინარეობისთვის დამახასიათებელი მატერიალიზმის კრიტიკა ბეგრსონს და ფროიდს
უკავშირდება, პესიმიზმი- შოპენჰაუერს, ხოლო ვიტალიზმი და ნიჰილიზმი ნიცშეს
უდიდეს გავლენას მიეწერება. ექსპრესიონისტულ იდეოლოგიაზე ასევე მნიშვნელოვანი
გავლენა იქონია ბელგიელმა მწერალმა მორის მეტერლინკმა (1862-1948), რომელიც
უარყოფს არსებობის შესახებ მეცნიერულ პოზიტივისტურ დებულებებს და ასახავს
ადამიანის სულს, შინაგან სამყაროს, ეძებს ინდივიდებს. ფრანგი ფილოსოფოსი ანრი
ბერგსონი (1859-1941) სამყაროს არსის ახსნის მეცნიერულ-რაციონალურ საშუალებებს
უპირისპირებს სამყაროს შეცნობას ინტუიციის საშუალებით. ექსპრესიონისტული
აზროვნების საკვანძო საკითხებზე მნიშვნელოვანი გავლენა იქონია ვენელმა ნევროპათოლოგმა
და ფსიქოლოგმა, ზიგმუნდ ფროიდმა (1856-1939). ფროიდი უარყოფს ადამიანის ქცევების
რაციონალურობას და ამბობს, რომ ადამიანის ქცევების ნაწილი მისი ქვეცნობიერიდან
მოდის. ადამიანის ცხოვრება რაციონალურად ორგანიზებულია, ზედაპირზე არ არის
გამოტანილი ამორალური ემოციები, ისინი ჩახშულია, ეს კი ინდივიდს თრგუნავს.
ფროიდთან ხაზი ესმება, რომ ადამიანის ქცევას არაცნობიერი ინსტიქტები უდევს
საფუძვლად, რომ ადამიანი არაცნობიერი ქმედებების ჯამია, მასში ირაციონალური
სჭარბობს და ამ ფონზე ადამიანური ქმედებების რაციონალური მხარე ნიველირდება.
ფროიდის ფსიქოდინამიკაში ცენტრალურია არაცნობიერი, ლტოლვა, წინააღმდეგობის
პრინციპი.
მაშასადამე, ექსპრესიონისტული ფილოსოფიურ-იდეოლოგიური დებულებების ჩამოყალიბებაში
მთავარი წვლილი მიუძღვით მე-19, მე-20-ე
საუკუნის ავტორიტეტულ მოაზროვნეებს, ფილოსოფოსებს, ლიტერატურის
თეორეტიკოსებს. აქვე აღნიშვნის ღირსია ხელოვნებათმცოდნე ვილჰელმ ვორინგერი
(1881-1965), რომლის „აბსტრაქცია და გზნება/შეგრძნება“ („Abstraktion und
Einfühlung“ ) (1908) ფართოდ არის რეცეფცირებული ახალგაზრდა ავტორების მიერ. ეს
ნაშრომი უარყოფს ნატურალისტური და მიმეტური ხელოვნების იდეალებს და არ არის
ორიენტირებული გარე სინამდვილის ასახვაზე.
მსგავს პოზიციაზეა რუსი მხატვარი,
მწერალი და ხელოვნებათმცოდნე, აბსტრაქციონიზმის ფუძემდებელი ვასილ კანდინსკი
(1866-1944). თავის საპროგრამო ნაშრომში „ სულის ხელოვნების შესახებ“ („Über das
geistige in der Kunst“) იგი მთლიანად უგულებელყოფს მხატვრობის საზოგადო და
შემეცნებით ამოცანებს, ამის ნაცვლად მიზნად ისახავს „რეალობისაგან განწმენდილი“
სულიერი არსის, სუბიექტური ემოციისა და ქვეშეცნეული იმპულსების გამოხატვას, ახალმა
ფერწერამ ხილულად უნდა აქციოს ის, რაც უხილავია (Bogner 2005:63). სწორედ ეს
კანდინსკისეული სულიერი მდგომარეობის გამოხატვა და არა სიუჟეტის მიმდევრობა გახდა
ექსპრესიონისტული მწერლობის მთავარი ასპექტი.
ახლა კი მიმოვიხილოთ ექსპრესიონისტული მიმართულებები. ექსპრესიონიზმი რთული და წინააღმდეგობებით აღსავსე მიმდინარეობაა. ავტორები პოლიტიკურ-იდეოლოგიურად განსხვავდებოდნენ, იყვნენ ფუნდამენტალისტი კათოლიკეებიც, ანარქისტებიც, მემარჯვენეებიც, კომუნისტებიც და ა.შ. პოლიტიკურად ანგაჟირებული მწერლების დიდი ნაწილი იბრძოდა პირველ მსოფლიო ომში: ალფრედ ლიხტენშტაინი, ავგუსტ შტრამი, ერნსტ შტადლერი. ახალმა საომარმა აღჭურვილობამ გაამძაფრა ტყვეთა მიმართ არაჰუმანური, პირუტყვული მოპყრობები. მოგვიანებით მწერლებმა გააანალიზეს, რომ ომი, ეს „სიკვდილის მანქანა“ ვერ იხსნის კაცობრიობას... ამგვარი სინანულის ბრწყინვალე ნიმუშია ერნსტ ტოლერის ავტობიოგრაფიული ტექსტი „ახალგაზრდობა გერმანიაში“ (1933), („Eine Jugend in Deutschland“), რომელშიც მწერალი აღწერს 1910 იანი წლების ომის რეალობას:
„ვდგავარ საფლავების წინ. ვთხრი მიწას... ფოლადის წვერს ხვდება რაღაც და ვხედავ, რომ ეს არის ადამიანის ნაწლავი...მკვდარი მარხია აქ... მკვდარი ადამიანი... -არ აქვს მნიშვნელობა მის ეროვნებას, მწერლის აზრით მთავარი ის არის, რომ „ყველა ეს მკვდრები არიან ადამიანები; ისინი ისე სუნთქავდნენ ერთდროს, როგორც მე. ყველა ამ მკვდარს ყავდა მამა, დედა, ცოლები-რომლებიც უყვარდათ, მიწა-რომელზეც გაიზარდნენ, სახეები- რომლებიც თავიანთ სიხარულს და ტანჯვას გამოხატავდნენ, თვალები-რომლებიც ცას და სინათლეს ხედავდნენ... ამ წუთას შევიცანი, რომ ბრმა ვყოფილვარ, რადგან თავი დავიბრმავე. ახლა უკვე საბოლოოდ ვიცი, რომ ეს მკვდრები, ფრანგებიც და გერმანელებიც ძმები იყვნენ და მეც მათი ძმა ვარ.“(Anz 2002:66)
No comments:
Post a Comment